TBMM Çevre Komisyonu’nda kabul edilen kanun değişikliği ile egzoz gazı emisyon ölçümü yaptırmayana cezalar artırıldı.
Egzoz gazı emisyon ölçümü yaptırmayan motorlu taşıt sahiplerine bin 250 lira ceza verilecek. Aynı araç, yönetmeliklerle belirlenen standartlara aykırı emisyona neden oluyorsa ceza 2 bin 500 liraya çıkacak.
Taşıtın imalatında bulunan egzoz gazı emisyon kontrol sistemi olan katalitik konvertör/katalizör/dizel partikül filtresi olmadan kullanılan motorlu taşıt sahibine bin 250 lira, Egzoz Gazı Emisyon Yetki Belgesi bulunan ancak yetkilendirme sonrasında ilgili yönetmelikle düzenlenen şartları kaybettiği tespit edildiği halde ölçüme devam eden veya tekniğine ve belirlenen kurallara aykırı ölçümler yapanlara 5 bin lira, belge olmadan emisyon ölçümü yapanlara, belgelerde tahrifat yapanlara veya sahte belge düzenleyenlere 10 bin lira idari para cezası uygulanacak.
BİSİKLET YOLLARI ZORUNLU HALE GELİYOR
1 Haziran 2019'dan itibaren yeni imar planlarında, bisiklet yolları ve bisiklet park istasyonları zorunlu olacak. Karayolları Genel Müdürlüğünün görev ve yetkileri arasına, "otoyolların habitatları böldüğü yerlerde Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğünün görüşünü alarak yaban hayvanlarının geçişlerine izin verecek menfez, ekolojik köprü ve benzeri tesisleri yapmak", "otoyollarda yaban hayvanlarından kaynaklanacak trafik kazalarını önlemek maksadı ile kafes tel çit yapmak" ve "karayollarına yaban hayvanlarının muhtemel yaşam alanlarının bulunduğu bölgelerde uyarıcı levhalar koymak" ekleniyor.
16 Kasım 2018 Cuma
Araç sahipleri dikkat! Yüzde 71 arttı
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, yedek parça ekipman fiyatları Ekim 2018'de geçen yılın aynı ayına göre yüzde 71, tamir ve bakım ücretleri de yüzde 42 oranında arttı
Kara kışın yurtta hissedilmesiyle birlikte, araç sahipleri otomobil servislerinin yolunu tuttu. Otomobilini kış şartlarına hazır hale getirmek isteyen sürücüler, araçlarına kış bakımı yaptırarak olumsuz hava şartlarında sorunsuz ilerlemek istiyor. Peki ama son bir yıl içinde hemen hemen her kalemin fiyatının arttığı otomotiv sektöründe bakım ücretleri ne durumda, gelin birlikte bakalım.
Türkiye İstatistik Kurumu ( TÜİK) verilerine göre, yedek parça ekipman ücreti 2018'in ilk 10 ayında ortalama 2 bin 778 TL olarak ölçüldü. Bu dönemde, tamir ve bakım ücreti bin 952 TL olarak açıklanırken, yılın ilk 10 ayında tamir ve bakım işçilik ücretinin de bin 239 lira olduğu bildirildi.
İŞÇİLİKTE ARTIŞ DAHA AZ
Aynı kalemlerin 2017 fiyatlarına bakıldığında, yedek parça ekipman ücretinin geçen yılın Ocak-Ekim dönemine göre 2018'de yüzde 44, tamir ve bakım ücretinin yüzde 21, tamir ve bakım işçilik ücretinin ise yüzde 8 oranında fiyatını artırdığı görülüyor.
Otomobil bakım ücretlerinin geldiği nokta, 2016 yılındaki fiyatlar incelendiğinde daha net anlaşılıyor. Buna göre, 2018'in ilk 10 aylık döneminde yedek parça ekipman ücreti 2016 yılının aynı dönemine göre yüzde 72 oranında pahalanırken, tamir ve bakım ücreti de aynı dönemde yüzde 38 oranında fiyat artışı yaşadı. Tamir ve bakım işçilik ücretleri ise söz konusu iki yıllık dönemde yüzde 17.3 oranında yükseldi.
EKİPMAN ÜCRETLERİ 2 YILDA YÜZDE 114.7 ARTTI
Söz konusu rakamlara sadece Ekim ayı düzeyinde bakıldığında tablo daha dramatik bir hale geliyor. TÜİK'in açıkladığı verilere göre, 2018'in Ekim ayında yedek parça ekipman ücreti 350 TL olarak ölçülürken, bu dönemde tamir ve bakım ücretinin fiyatı da 236.4 TL oldu. Tamir ve bakım işçilik ücretleri de TÜİK rakamlarına göre Ekim 2018'de 132.7 TL'yi buldu.
Aynı hizmetler için 2017'nin Ekim ayında istenen ücretler incelendiğinde, yedek parça ekipman fiyatlarındaki 1 yıllık değişimin yüzde 71, iki yıllık değişimin ise yüzde 115'i bulduğu görülüyor. Aynı şekilde, tamir ve bakım ücretinin fiyatının 2017 Ekim ayından Ekim 2018'e yüzde 42, iki yıllık dönemde ise yüzde 65 arttığı gözlemleniyor. Tamir ve bakımdaki işçilik ücretlerinin de bir yılda yüzde 12.4 ve iki yıl içinde yüzde 23.2 oranında yükseldiği anlaşılıyor.
Ekim ayında enflasyonun bie önceki yılın aynı ayına göre yüzde 25.2 olarak gerçekleştiği göz önüne alındığında, yedek parça ekipman fiyatları ile tamir ve bakım ücretlerindeki artışın enflasyonu aştığı sonucuna varılıyor. Söz konusu tabloda kuşkusuz yılbaşından bu yana dolar kurundaki yüzde 41.5 ve eurodaki yüzde 33.2'lik artışın payı büyük.
(Habertürk)
Türkiye'de üretilecek o otomobili bakan Varank test etti
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, dünyayla eş zamanlı olarak Türkiye'de ilk defa üretimi yapılacak yeni Toyota Corolla Hibrit modelini kullandı.
Bakan Varank, Sakarya'nın Arifiye ilçesindeki Toyota Türkiye fabrikasında yeni üretimi yapılacak Corolla Sedan Hibrit modelinde incelemelerde bulundu.
İnceleme sonrasında açıklama yapan Bakan Varank, Corolla'nın dünyada ilk kez hibrit olarak üretileceğini, modelin üretim merkezlerinden birinin Türkiye olacağını belirterek, burada modeli görme ve kullanma imkanı bulduğunu anlattı.
İlk defa bu sınıfta bir aracın Türkiye'de üretileceğini aktaran Varank, Avrupa'da hızla dizel otomobillerin yerini alan bu teknolojinin, Türkiye'de üretilecek olmasının önemini vurguladı.
"100 ülkeye ihraç edilmesi planlanıyor"
Gelişen teknolojiler sayesinde elektrikli ve hibrit araçların hızla yaygınlaştığını, konvansiyonel motorların yerini aldığını aktaran Varank, şunları kaydetti:
"Biz de bu yöndeki proje ve yatırımlara öncelik veriyoruz. Aslında hibrit araçların ülkemizde üretilmesi uzak bir hedefti. Bu hedef, yatırım ofisinin sıkı takibi ve Sayın Cumhurbaşkanımızın iki yıl önce görüşerek Toyota'yı bizzat cesaretlendirmesiyle gerçekleşti, mümkün oldu. Yüksek katma değerli üretim için önemli desteklerimiz bulunuyor. Nitekim Toyota da bizim öncelikli yatırım teşviğimizden bu yatırım için faydalanmıştı. Geçtiğimiz yılki 280 bin kapasitenin yüzde 90'ını ihraç eden bir firma Toyota. İleri teknolojilerle ülkemize yatırım yapmaya devam edecek. Yeni hibrit araçlar ocak ayında seri üretimden çıkacak inşallah şubat ayında da ülkemizin pazarına sunulacak. Araç başına yüzde 50'ye yakın yakıt tasarrufu sağlayan bu yeni modelin, Türkiye'den 100 farklı ülkeye ihraç edilmesi planlanıyor. Hibrit araçların ülkemizde yaygınlaşmasıyla akaryakıt ithalatımızda da düşüşler görebileceğiz. Böylelikle dış ticaret açığımız da azalacak."
Bakan Varank, aracın performansının yüksek olduğuna değinerek, "Tebrik ediyoruz. Yakıt tasarrufu sağlayan çevre dostu hibrit ve elektrikli araçların ülkemizde üretilmesine ve kullanılmasına desteklerimiz devam edecek." dedi.
Bakan Varank'a incelemeleri sırasında Vali Ahmet Hamdi Nayir, AK Parti Sakarya milletvekilleri Çiğdem Erdoğan Atabek ve Kenan Sofuoğlu, Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi Başkanı Arda Ermut, Büyükşehir Belediye Başkanı Zeki Toçoğlu, İl Emniyet Müdürü Fatih Kaya, İl Jandarma Komutanı Albay Cengiz Yiğit, Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye Kıdemli Genel Müdür Yardımcısı Necdet Şentürk, Sakarya Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Akgün Altuğ, AK Parti Sakarya İl Başkanı Fevzi Kılıç ve diğer yetkililer eşlik etti.
Yeni Corolla Hibrit
Toyota Corolla'nın 12. nesli, Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye tarafından Sakarya'da üretilecek. 2019 yılının ocak ayında hibrit versiyona sahip Yeni Corolla'yı hatlarından indirecek olan Toyota Otomotiv Sanayi, böylece C-HR modeliyle Türkiye'nin hibrit üssü konumuna gelecek.
2018 Cenevre Otomobil Fuarı'nda sergilenen hatchback ve Paris Otomobil Fuarı'nda sergilenen touring Sports gövde tiplerinin ardından üçüncü gövde seçeneği olarak sedan, ilk kez 1.8 litre benzinli motoru destekleyen hibrit sistemle üretilecek. Satışa sunulduğu 1966 yılından beri 150'yi aşkın ülkede 46 milyon satış adedine ulaşan Corolla, Toyota'nın Japonya dışında ilk kez Türkiye'deki üretim tesislerinde uygulamaya başladığı TNGA (Toyota New Global Architecture) platformunda üretilecek.
Yeni Corolla Sedan iki farklı motor seçeneğiyle üretim bantlarından indirilecek. 1.8 litre hacimli kendi kendini şarj eden hibrit motor seçeneği, 122 beygir güç üretirken günlük kullanımın yüzde 50'sine kadar tamamen elektrikli sıfır emisyonlu bir sürüşe imkan tanıyor. 1.6 benzinli motor ise yakıt verimliliği ile performansı aynı anda sunuyor. Altı ileri manuel şanzıman veya isteğe bağlı olarak bir CVT otomatik şanzımanla kombine edilen motor 132 beygir güç üretiyor.
Güncellenmiş özellikleriyle Yeni Toyota Safety Sense teknolojisini standart olarak sunan Yeni Corolla Sedan, gelecek yılın ocak ayında üretilmeye başlanacak. Türkiye'nin ilk hibrit ve SUV modeli C-HR'ı üretmeye devam eden Toyota Otomotiv Sanayi, Yeni Corolla ile birlikte ikinci hibrit otomobilini de üreterek Türkiye'nin hibrit üssü olacak.
Bakan Varank, Sakarya'nın Arifiye ilçesindeki Toyota Türkiye fabrikasında yeni üretimi yapılacak Corolla Sedan Hibrit modelinde incelemelerde bulundu.
İnceleme sonrasında açıklama yapan Bakan Varank, Corolla'nın dünyada ilk kez hibrit olarak üretileceğini, modelin üretim merkezlerinden birinin Türkiye olacağını belirterek, burada modeli görme ve kullanma imkanı bulduğunu anlattı.
İlk defa bu sınıfta bir aracın Türkiye'de üretileceğini aktaran Varank, Avrupa'da hızla dizel otomobillerin yerini alan bu teknolojinin, Türkiye'de üretilecek olmasının önemini vurguladı.
"100 ülkeye ihraç edilmesi planlanıyor"
Gelişen teknolojiler sayesinde elektrikli ve hibrit araçların hızla yaygınlaştığını, konvansiyonel motorların yerini aldığını aktaran Varank, şunları kaydetti:
"Biz de bu yöndeki proje ve yatırımlara öncelik veriyoruz. Aslında hibrit araçların ülkemizde üretilmesi uzak bir hedefti. Bu hedef, yatırım ofisinin sıkı takibi ve Sayın Cumhurbaşkanımızın iki yıl önce görüşerek Toyota'yı bizzat cesaretlendirmesiyle gerçekleşti, mümkün oldu. Yüksek katma değerli üretim için önemli desteklerimiz bulunuyor. Nitekim Toyota da bizim öncelikli yatırım teşviğimizden bu yatırım için faydalanmıştı. Geçtiğimiz yılki 280 bin kapasitenin yüzde 90'ını ihraç eden bir firma Toyota. İleri teknolojilerle ülkemize yatırım yapmaya devam edecek. Yeni hibrit araçlar ocak ayında seri üretimden çıkacak inşallah şubat ayında da ülkemizin pazarına sunulacak. Araç başına yüzde 50'ye yakın yakıt tasarrufu sağlayan bu yeni modelin, Türkiye'den 100 farklı ülkeye ihraç edilmesi planlanıyor. Hibrit araçların ülkemizde yaygınlaşmasıyla akaryakıt ithalatımızda da düşüşler görebileceğiz. Böylelikle dış ticaret açığımız da azalacak."
Bakan Varank, aracın performansının yüksek olduğuna değinerek, "Tebrik ediyoruz. Yakıt tasarrufu sağlayan çevre dostu hibrit ve elektrikli araçların ülkemizde üretilmesine ve kullanılmasına desteklerimiz devam edecek." dedi.
Bakan Varank'a incelemeleri sırasında Vali Ahmet Hamdi Nayir, AK Parti Sakarya milletvekilleri Çiğdem Erdoğan Atabek ve Kenan Sofuoğlu, Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi Başkanı Arda Ermut, Büyükşehir Belediye Başkanı Zeki Toçoğlu, İl Emniyet Müdürü Fatih Kaya, İl Jandarma Komutanı Albay Cengiz Yiğit, Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye Kıdemli Genel Müdür Yardımcısı Necdet Şentürk, Sakarya Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Akgün Altuğ, AK Parti Sakarya İl Başkanı Fevzi Kılıç ve diğer yetkililer eşlik etti.
Yeni Corolla Hibrit
Toyota Corolla'nın 12. nesli, Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye tarafından Sakarya'da üretilecek. 2019 yılının ocak ayında hibrit versiyona sahip Yeni Corolla'yı hatlarından indirecek olan Toyota Otomotiv Sanayi, böylece C-HR modeliyle Türkiye'nin hibrit üssü konumuna gelecek.
2018 Cenevre Otomobil Fuarı'nda sergilenen hatchback ve Paris Otomobil Fuarı'nda sergilenen touring Sports gövde tiplerinin ardından üçüncü gövde seçeneği olarak sedan, ilk kez 1.8 litre benzinli motoru destekleyen hibrit sistemle üretilecek. Satışa sunulduğu 1966 yılından beri 150'yi aşkın ülkede 46 milyon satış adedine ulaşan Corolla, Toyota'nın Japonya dışında ilk kez Türkiye'deki üretim tesislerinde uygulamaya başladığı TNGA (Toyota New Global Architecture) platformunda üretilecek.
Yeni Corolla Sedan iki farklı motor seçeneğiyle üretim bantlarından indirilecek. 1.8 litre hacimli kendi kendini şarj eden hibrit motor seçeneği, 122 beygir güç üretirken günlük kullanımın yüzde 50'sine kadar tamamen elektrikli sıfır emisyonlu bir sürüşe imkan tanıyor. 1.6 benzinli motor ise yakıt verimliliği ile performansı aynı anda sunuyor. Altı ileri manuel şanzıman veya isteğe bağlı olarak bir CVT otomatik şanzımanla kombine edilen motor 132 beygir güç üretiyor.
Güncellenmiş özellikleriyle Yeni Toyota Safety Sense teknolojisini standart olarak sunan Yeni Corolla Sedan, gelecek yılın ocak ayında üretilmeye başlanacak. Türkiye'nin ilk hibrit ve SUV modeli C-HR'ı üretmeye devam eden Toyota Otomotiv Sanayi, Yeni Corolla ile birlikte ikinci hibrit otomobilini de üreterek Türkiye'nin hibrit üssü olacak.
10 Kasım 2018 Cumartesi
Devrim 57 yaşında ve halen çalışıyor
O zamanki adı Eskişehir Demiryolu Fabrikaları olan Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayii AŞ'de (TÜLOMSAŞ), Cemal Gürsel'in talimatıyla 1961'de üretilen Devrim isimli 4 otomobilden biri olan araç, Cumhuriyet'in 95, üretiminin ise 57. yılında sergilendiği müzede ziyaretçilerin ilgisini çekiyor.
Yapımı 4,5 ayda tamamlanan ve 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı'nda, talimatı veren Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel'e tanıtılan ilk milli ve yerli otomobil Devrim, üretildiği yıl, yine Gürsel'in talimatıyla trenle Ankara'ya götürüldü.
Demiryolu kanunları gereği deposuna az akaryakıt konulan Devrim, 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı kutlamalarında Gürsel'in test amacıyla kullandığı sırada benzini bitip durdu. Bunun ardından trenle Ankara'dan Eskişehir'e getirilen Devrim, bir süre fabrika içinde kullanıldı.
Dönemin zor koşullarına rağmen 4,5 ay gibi kısa bir sürede yaklaşık 200 Türk mühendis ve işçisinin emeğiyle "siyah", "beyaz", "mavi boncuk" ve "gecekondu" isimleri verilerek 4 adet imal edilen otomobillerden günümüze kadar gelen ve adı daha sonra Devrim olarak belirlenen otomobil, TÜLOMSAŞ'ta sergileniyor.
Ziyaretçilerin ilgi gösterdiği Devrim'in sergilendiği müzede, otomobilin yapımında kullanılan kaynak motoru, matkap ve torna tezgahları, yapım aşamalarının çekildiği fotoğraf makinesi, kumpas, pergel, cetvel, çizim masası, kireç taşından maketi, yedek parçalar, Sivas'ta demiryollarında dökülmüş orijinal motor bloku ve çalışmaların görselleri yer alıyor.
Güvenlik gerekçesiyle benzin konulmuyor
Uzun ve kısa farları ayakla kumanda edilen, kontak anahtarıyla ve manuel olarak da çalıştırılabilen Devrim, bu özellikleriyle de dikkati çekiyor. Bin 250 kilogram ağırlığında ve saatte maksimum 140 kilometre hız göstergesine sahip Devrim'e güvenlik gerekçesiyle benzin konulmuyor, aküsü sökülüyor. 8 ay önce açılan müze, yaklaşık 95 bin ziyaretçiyi ağırladı. Devrim otomobilini görmek için ülkenin dört bir yanından gelen ziyaretçiler, ilk yerli tasarım araçla hatıra fotoğrafı çektiriyor.
Devrim'in mühendislerinden İsmail Hakkı Erdem'in oğlu Mümtaz Erdem, yaptığı açıklamada, otomobil yapımında gerçek bir başarı öyküsü bulunduğunu, büyük emeklerin harcandığına ailece tanık olduklarını, halen çalıştığına, emeği geçen işçi ve mühendisleri rahmet ve minnetle andıklarını söyledi.
Yapımı 4,5 ayda tamamlanan ve 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı'nda, talimatı veren Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel'e tanıtılan ilk milli ve yerli otomobil Devrim, üretildiği yıl, yine Gürsel'in talimatıyla trenle Ankara'ya götürüldü.
Demiryolu kanunları gereği deposuna az akaryakıt konulan Devrim, 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı kutlamalarında Gürsel'in test amacıyla kullandığı sırada benzini bitip durdu. Bunun ardından trenle Ankara'dan Eskişehir'e getirilen Devrim, bir süre fabrika içinde kullanıldı.
Dönemin zor koşullarına rağmen 4,5 ay gibi kısa bir sürede yaklaşık 200 Türk mühendis ve işçisinin emeğiyle "siyah", "beyaz", "mavi boncuk" ve "gecekondu" isimleri verilerek 4 adet imal edilen otomobillerden günümüze kadar gelen ve adı daha sonra Devrim olarak belirlenen otomobil, TÜLOMSAŞ'ta sergileniyor.
Ziyaretçilerin ilgi gösterdiği Devrim'in sergilendiği müzede, otomobilin yapımında kullanılan kaynak motoru, matkap ve torna tezgahları, yapım aşamalarının çekildiği fotoğraf makinesi, kumpas, pergel, cetvel, çizim masası, kireç taşından maketi, yedek parçalar, Sivas'ta demiryollarında dökülmüş orijinal motor bloku ve çalışmaların görselleri yer alıyor.
Güvenlik gerekçesiyle benzin konulmuyor
Uzun ve kısa farları ayakla kumanda edilen, kontak anahtarıyla ve manuel olarak da çalıştırılabilen Devrim, bu özellikleriyle de dikkati çekiyor. Bin 250 kilogram ağırlığında ve saatte maksimum 140 kilometre hız göstergesine sahip Devrim'e güvenlik gerekçesiyle benzin konulmuyor, aküsü sökülüyor. 8 ay önce açılan müze, yaklaşık 95 bin ziyaretçiyi ağırladı. Devrim otomobilini görmek için ülkenin dört bir yanından gelen ziyaretçiler, ilk yerli tasarım araçla hatıra fotoğrafı çektiriyor.
Devrim'in mühendislerinden İsmail Hakkı Erdem'in oğlu Mümtaz Erdem, yaptığı açıklamada, otomobil yapımında gerçek bir başarı öyküsü bulunduğunu, büyük emeklerin harcandığına ailece tanık olduklarını, halen çalıştığına, emeği geçen işçi ve mühendisleri rahmet ve minnetle andıklarını söyledi.
Döviz kuru ve rekabet etkili oldu: Otomotivde satış sıralaması değişti
Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) verilerine göre, Türkiye'de 2018'in ocak-ekim döneminde 379 bin 274 otomobil, 105 bin 753 hafif ticari araç satıldı. 485 bin 27 olarak gerçekleşen toplam pazar, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 32,6 daraldı.
Bu yılın ocak-ekim döneminde otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarında en çok satılan marka sıralamasında Renault zirvedeki yerini korudu. Renault liderliği bırakmasa da pazardaki daralmaya paralel satışları yüzde 29,9 azalarak 68 bin 135'e indi. Aynı dönemde marka, pazar payını ise yüzde 13,5'ten yüzde 14'e çıkardı.
Geçen yılın 10 ayında sıralamada dördüncü olan Ford, bu yıl 52 bin 700 satışla ikinciliğe yükseldi. Ford'un satış adedi geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 35,3 azaldı.
En çok satış yapan marka sıralamasında 52 bin 340 adetle üçüncülüğünü koruyan Volkswagen, geçen yılın 10 ayında 88 bin 251 araç satmıştı. Böylece Volkswagen'in sattı araç adedi yüzde 40,7 geriledi.
Honda 4 basamak yükseldi
Bu yılın 10 ayında otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarında Fiat 52 bin 235 adetle dördüncülüğe geriledi. Fiat geçen yılın aynı döneminde 89 bin 791 adetlik araç satışı ile ikinci sırada yer almıştı. Hyundai ise 28 bin 949 adetle beşinci sıradaki yerini korudu.
2017'nin ocak-ekim döneminde sekizinci sırada yer alan Toyota, bu dönemde 24 bin 838 satışla altıncılığa yükseldi. Dacia, 23 bin 366 adetle bir basamak gerileyerek listede yedinci oldu. Peugeot ise 22 bin 738 adetle bir basamak yükselerek sekizinci sıraya çıktı.
Listede 2017'nin 10 ayında 13'üncü sırada bulunan Honda, 22 bin 435 satışla dokuzuncu oldu. Mercedes-Benz, 19 bin 500 adetlik satışla listede onuncu sırada yer aldı.
Bu dönemde Fiat, Hyundai, Toyota, Dacia ve Peugeot'ta satış rakamları sırasıyla yüzde 41,8, yüzde 28,4, yüze 25,9, yüzde 35,4 ve yüzde 22,9 geriledi.
Volvo satışlarını en çok artıran marka
Bu yılın ocak-ekim döneminde binin üzerinde satış rakamına ulaşan markalar incelendiğinde, 3 marka satışlarını artırırken, 22'sinin satışlarında düşüş görüldü.
Satışlarını geçen yılın 10 ayına göre en çok artıran marka yüzde 44,4 ile Volvo oldu. Volvo, bu yılın ocak-ekim döneminde 4 bin 482 satış gerçekleştirdi. Volvo'yu yüzde 10,2'lik artışla Honda ve yüzde 7,8'lik yükselişle Mitsubishi izledi.
Söz konusu dönemde satışları en fazla azalan Citroen oldu. Geçen yılın 10 ayında 20 bin 355 adetlik satışa ulaşan Citroen, bu yılın aynı döneminde 10 bin 212 satış yaptı. Bu markayı yüzde 41,8'lık düşüşle Fiat, yüzde 40,7'lik azalışla Volkswagen ve yüzde 40,2'lik daralmayla Audi takip etti.
Bu yılın ocak-ekim döneminde otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarında en çok satılan marka sıralamasında Renault zirvedeki yerini korudu. Renault liderliği bırakmasa da pazardaki daralmaya paralel satışları yüzde 29,9 azalarak 68 bin 135'e indi. Aynı dönemde marka, pazar payını ise yüzde 13,5'ten yüzde 14'e çıkardı.
Geçen yılın 10 ayında sıralamada dördüncü olan Ford, bu yıl 52 bin 700 satışla ikinciliğe yükseldi. Ford'un satış adedi geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 35,3 azaldı.
En çok satış yapan marka sıralamasında 52 bin 340 adetle üçüncülüğünü koruyan Volkswagen, geçen yılın 10 ayında 88 bin 251 araç satmıştı. Böylece Volkswagen'in sattı araç adedi yüzde 40,7 geriledi.
Honda 4 basamak yükseldi
Bu yılın 10 ayında otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarında Fiat 52 bin 235 adetle dördüncülüğe geriledi. Fiat geçen yılın aynı döneminde 89 bin 791 adetlik araç satışı ile ikinci sırada yer almıştı. Hyundai ise 28 bin 949 adetle beşinci sıradaki yerini korudu.
2017'nin ocak-ekim döneminde sekizinci sırada yer alan Toyota, bu dönemde 24 bin 838 satışla altıncılığa yükseldi. Dacia, 23 bin 366 adetle bir basamak gerileyerek listede yedinci oldu. Peugeot ise 22 bin 738 adetle bir basamak yükselerek sekizinci sıraya çıktı.
Listede 2017'nin 10 ayında 13'üncü sırada bulunan Honda, 22 bin 435 satışla dokuzuncu oldu. Mercedes-Benz, 19 bin 500 adetlik satışla listede onuncu sırada yer aldı.
Bu dönemde Fiat, Hyundai, Toyota, Dacia ve Peugeot'ta satış rakamları sırasıyla yüzde 41,8, yüzde 28,4, yüze 25,9, yüzde 35,4 ve yüzde 22,9 geriledi.
Volvo satışlarını en çok artıran marka
Bu yılın ocak-ekim döneminde binin üzerinde satış rakamına ulaşan markalar incelendiğinde, 3 marka satışlarını artırırken, 22'sinin satışlarında düşüş görüldü.
Satışlarını geçen yılın 10 ayına göre en çok artıran marka yüzde 44,4 ile Volvo oldu. Volvo, bu yılın ocak-ekim döneminde 4 bin 482 satış gerçekleştirdi. Volvo'yu yüzde 10,2'lik artışla Honda ve yüzde 7,8'lik yükselişle Mitsubishi izledi.
Söz konusu dönemde satışları en fazla azalan Citroen oldu. Geçen yılın 10 ayında 20 bin 355 adetlik satışa ulaşan Citroen, bu yılın aynı döneminde 10 bin 212 satış yaptı. Bu markayı yüzde 41,8'lık düşüşle Fiat, yüzde 40,7'lik azalışla Volkswagen ve yüzde 40,2'lik daralmayla Audi takip etti.
Alman devi Manheim, Türkiye’den çekiliyor
Manheim, Borusan ile ortak olduğu Türkiye’nin ilk ikinci el alım-satım internet firması Borusan Manheim’deki payını devretmek için düğmeye bastı.
Dünya gazetesinden Kerim Ülker’in haberine göre, şirketteki yüzde 50 payını Türk ortağı Borusan’a devretmeye hazırlanan Alman şirket, Türkiye’den de çekilmiş olacak. Hisse devri için Rekabet Kurumu’na başvuru yapıldı. Başvuruda “Manheim Auctions ve Cox’un Borusan Manheim’da birlikte sahip olduğu ve sermayenin yüzde 50’sini temsil eden 110.000 adet pay, Borusan Grubu’na ait ve hususi olarak İşlem için kurulacak özel amaçlı bir şirket tarafından satın alınacak olup, işlem neticesinde Borusan Manheim paylarının tamamı Borusan Grubu’na ait olacak ve Borusan Manheim bir ortak girişim olmaktan çıkacaktır” denildi. 2001 yılında Borusan tarafından kurulan Otomax’a 2008 yılında dünyanın en büyük açık artırma şirketlerinden biri olan Manheim Auctions ortak olmuştu.
Dünya gazetesinden Kerim Ülker’in haberine göre, şirketteki yüzde 50 payını Türk ortağı Borusan’a devretmeye hazırlanan Alman şirket, Türkiye’den de çekilmiş olacak. Hisse devri için Rekabet Kurumu’na başvuru yapıldı. Başvuruda “Manheim Auctions ve Cox’un Borusan Manheim’da birlikte sahip olduğu ve sermayenin yüzde 50’sini temsil eden 110.000 adet pay, Borusan Grubu’na ait ve hususi olarak İşlem için kurulacak özel amaçlı bir şirket tarafından satın alınacak olup, işlem neticesinde Borusan Manheim paylarının tamamı Borusan Grubu’na ait olacak ve Borusan Manheim bir ortak girişim olmaktan çıkacaktır” denildi. 2001 yılında Borusan tarafından kurulan Otomax’a 2008 yılında dünyanın en büyük açık artırma şirketlerinden biri olan Manheim Auctions ortak olmuştu.
9 Kasım 2018 Cuma
Türk lastikçiler 1 milyar dolarlık ihracata ulaştı
LASİD Yönetim Kurulu Başkanı Cevdet Alemdar, "Türkiye'deki lastik sektörü 2018'de gayet olumlu olarak yoluna devam ediyor. Türk lastikçileri, geçen yıla göre yüzde 24 artış sağlayarak, 1 milyar dolarlık ihracata 9 ayda ulaştı" dedi
Lastik Sanayicileri ve İthalatçıları Derneği (LASİD) Yönetim Kurulu Başkanı Cevdet Alemdar, LASİD'in lastik bilincinin yayılması amacıyla başlattığı "Güvenli Trafik Projesi"nin basın toplantısındaki konuşmasında, lastik sektörüne ilişkin değerlendirmelerde bulundu.
İki milyar adetlik hacmiyle dünya lastik pazarının son 5 yılda yüzde 17 büyüdüğüne dikkati çeken Alemdar, Türkiye lastik sektörünün dünyanın önde gelen oyuncularından biri olduğunu, başta Avrupa olmak üzere dünyanın pek çok ülkesine uluslararası standartta ihracat yapan Türkiye'nin hem kalite hem teknoloji hem de verimlilikte oldukça rekabetçi bir konumda olduğunu söyledi.
Alemdar, "Türkiye'deki lastik sektörü 2018'de gayet olumlu olarak yoluna devam ediyor. TÜİK'in verilerine göre, Türk lastikçileri, geçen yıla göre yüzde 24 artış sağlayarak, 1 milyar dolarlık ihracata 9 ayda ulaştı. Dolayısıyla işimiz kuvvetli ve güçlü bir yönde, ülkemizin cari açığını kapatma yolunda destek vererek ilerliyor." diye konuştu.
Türkiye pazarının, bu yıl da bir önceki yılın satış adetlerini yakalayacağını öngördüklerini dile getiren Alemdar, Türkiye'de ulaşıma yönelik yatırım ve altyapı çalışmaları devam ettiğini, bu çerçevede sektörün potansiyeline inandıklarını ifade etti.
Avrasya Tüneli'nde ihlal bereketi: 160 milyon ceza
22 Aralık 2016’da açılan Avrasya Tüneli’nden bugüne kadar 1 milyon 630 bin 141 adet ihlalli geçiş yapılmış. Bakan Turhan, ihlalli geçişlerden 159 milyon 983 bin liralık ceza kesildiğini bildirdi
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan, CHP İzmir Milletvekili Kamil Okyay Sındır’ın Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) tarafından işletilen otoyol ve Boğaz köprülerine ilişkin önergesini yanıtladı. 2014 ve 2015 yıllarında KGM tarafından işletilen otoyol ve Boğaz köprüleri geçiş ücretlerine zam yapılmadığını aktaran Bakan Turhan, özetle şunları kaydetti: “2016 yılında otoyol ve Boğaz köprülerine yüzde 16, 2017 yılında otoyollara yüzde 15, Boğaz köprülerine ise yüzde 48 oranında zam yapılmıştır. 2018’de yapılan zam ise daha öncekilere göre farklılıklar içermekte olup araç sınıflarına ve coğrafi bölgelere göre düzenleme yapılmıştır. Yeni fiyat ayarlamasında, özellikle büyük şehirlerde toplu taşımayı özendirerek trafik sıkışıklığını azaltmak ve bunun sonucunda zararlı emisyon salınımını azaltarak doğayı korumak hedeflenmiştir. Boğaz köprülerinde, birinci ve ikinci sınıf araç ücretleri ortalama yüzde 25, üçüncü, dördüncü ve beşinci sınıf araç ücretleri ortalama yüzde 10 oranında artırılmıştır.”
20 MİLYON İHLAL
KGM tarafından işletilen otoyol ve boğaz köprülerinden 2017 yılında aylık geçen araç sayısının ortalama 39 milyon adet olduğunu kaydeden Turhan, “Aylık ihlalli geçiş sayısı ise ortalama 1 milyon 700 bin adettir. İhlalli geçiş yapan araçlara, araç sınıfına göre giriş çıkış yaptığı mesafe ücretinin 4 katı idari para cezası uygulanmaktadır. 2017 yılında ihlalli geçiş yapan 19 milyon 951 bin 310 adet araç için 191 milyon 708 bin TL idari para cezası uygulanmıştır. Bu cezalara ait tebligatların dağıtımı devam ettiğinden tahsilat miktarı 2019’da belli olacaktır. İhlalli geçiş yapan tüm araç sahipleri 10 kattan 4 kata indirilen ceza indiriminden faydalandırılmıştır” dedi.
AYDA 44 BİN ARAÇ
2016 yılı sonunda açılan Avrasya Tüneli’nden bugüne kadar toplam geçiş sayısının ise 28 milyon 256 bin 455 gün/araç olduğunu da belirten Bakan Turhan şöyle devam etti: “Bu sayı 29 milyon 253 bin 824 adet birim araca tekabül etmektedir. Bu geçişlerin 1 milyon 630 bin 141 adedi ihlalli geçiştir. 2017 yılı için aylık bazda ortalama birim araç sayısı 42 bin 27, 2018 yılı için 14 Ekim 2018 dahil olmak üzere aylık bazda ortalama birim araç sayısı 47 bin 684 olup, açılışından itibaren 14 Ekim 2018 dahil olmak üzere aylık bazda ortalama birim araç sayısı 44 bin 190’dır. Avrasya Tüneli’nden yapılan ihlalli geçişlerden kesilen ceza tutarı 159 milyon 983 bin 423 TL olup, bu tutarın 76 milyon 725 bin 336 TL’si tahsil edilmiştir. Yasal takip süreci 15 gün olduğundan dolayı Ekim 2018 tarihi dahil olacak şekilde Avrasya Tüneli için tahsil edilen cezai işlem tutarı 83 milyon 258 bin 92 TL’dir.”
PLAKALARA SIKI TAKİP
“Standart dışı plakalar araç muayenelerinde ağır kusur kapsamına alınmış ve yol kontrollerinde de polis ve jandarma ekipleri tarafından sıkı takibe alınmıştır. Alınan bu tedbirler sayesinde standart dışı plakalı araç sayısında düşüş meydana gelerek bu tür mağduriyetler oldukça azalmıştır.”
GAZİLERE 3 MİLYON TL
“Avrasya Tüneli’nin sözleşmesinde geçiş ücretleri; otomobiller için 4 dolar + KDV, minibüsler için ise 6 dolar + KDV olup, 1 Temmuz 2018’den 31 Ocak 2019’a kadar geçerli olacak olan tek yönde geçiş
ücreti otomobiller için 23.30 TL minibüsler için ise 34.90 TL’dir. Avrasya Tüneli’nin işletmeye açıldığı 22 Aralık 2016’dan itibaren 2 Ocak 2017 tarihine kadar geçen sürede elde edilen 3 milyon 331 bin 805 TL (KDV hariç) gelir tüm şehit ve gazi yakınları hesabına bağışlanmıştır.”
(Hürriyet / Umut Erdem)
2 Kasım 2018 Cuma
Trafikte en çok cezayı emniyet kemerinden yedik
İçişleri Bakanı Süleyman Soylu, CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer'in 2018 yılındaki trafik kuralı ihlalleri ve para cezalarına ilişkin yazılı soru önergesini yanıtladı.
Yanıtta, 2018 yılı içinde birden fazla trafik kuralı ihlalinde bulunan kişi sayısının 1 milyon 671 bin 652, en çok ihlal edilen trafik kuralının ise "emniyet kemeri bulundurulması zorunlu araçlarda emniyet kemeri bulundurmamak veya kullanmamak" olduğu belirtildi.
Kuralı birden çok ihlal edenlerin 76 bin 574'ünün kadın, 1 milyon 595 bin 78'inin erkek, kuralı bir kez ihlal edenlerin ise 76 bin 673'ü kadın, 1 milyon 595 bin 792'sinin erkek olduğu bilgisine yer verilen yanıtta, şunlar kaydedildi:
"Trafik yoğunluğunun en çok yaşandığı dönemlerde trafik güvenliği ve kuralları konusunda 2018'in ilk 7 aylık döneminde 78 milyon 200 bin özel hat kullanıcısına SMS gönderilmiş, Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığınca kaza riski bulunan araç sürücülerine yönelik 'Güvenli Sürüş Kuralları Eğitimi" adı altında projeli eğitim çalışması yapılmıştır. Trafik Hizmetleri Başkanlığı koordinesinde illerimizin trafik birimlerinde 350 bin 383 sürücü ile 618 bin 537 yayaya trafik güvenliği eğitimleri verilmiştir."
Yanıtta ayrıca Trafik Kazalarını Önleme Planı kapsamında araç sürücülerini bilgilendirmek amacıyla "Yaşam İçin Kısa Bir Mola" sloganıyla "Yaşam Tüneli" adı altında 32 ilde seyyar kapalı eğitim alanları oluşturulduğu da bildirildi.
"Kapsamlı eğitim programıyla aşılabilir"
CHP'li Gürer, yaptığı değerlendirmede, Türkiye'de trafik sorunlarının aşılmasının, ilkokuldan başlayarak sorunun kapsamlı bir eğitim programıyla ele alınması ile mümkün olabileceğini bildirdi.
Kuralsızlığın çok yönlü nedenleri bulunduğunu ancak bunların başında eğitimin geldiğine işaret eden Gürer, "Ceza artıyor ama sonuç değişmiyor. Kazalarda canlar gidiyor. Gerekçesi ne olursa olsun trafik kuralına uyma becerisini her sürücü göstermeli. Verilen cezalar ile sonuç alınması mümkün değil, bu zamana kadar bu yöntem çok denendi ama sonuç hüsran. Okullarda trafik ders saatlerinin artırılması için kanun teklifi de verdim. Bu konuyu defalarca gündeme getirdim. Bu sorunu eğitimle çözmek tek çare." diye konuştu.
Öte yandan, "Emniyet kemeri bulundurulması zorunlu araçlarda emniyet kemeri bulundurmamak veya kullanmamak" kuralını ihlal eden sürücülere bu yıl için 108 TL para cezası uygulanıyor.
(Dunya)
Yanıtta, 2018 yılı içinde birden fazla trafik kuralı ihlalinde bulunan kişi sayısının 1 milyon 671 bin 652, en çok ihlal edilen trafik kuralının ise "emniyet kemeri bulundurulması zorunlu araçlarda emniyet kemeri bulundurmamak veya kullanmamak" olduğu belirtildi.
Kuralı birden çok ihlal edenlerin 76 bin 574'ünün kadın, 1 milyon 595 bin 78'inin erkek, kuralı bir kez ihlal edenlerin ise 76 bin 673'ü kadın, 1 milyon 595 bin 792'sinin erkek olduğu bilgisine yer verilen yanıtta, şunlar kaydedildi:
"Trafik yoğunluğunun en çok yaşandığı dönemlerde trafik güvenliği ve kuralları konusunda 2018'in ilk 7 aylık döneminde 78 milyon 200 bin özel hat kullanıcısına SMS gönderilmiş, Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığınca kaza riski bulunan araç sürücülerine yönelik 'Güvenli Sürüş Kuralları Eğitimi" adı altında projeli eğitim çalışması yapılmıştır. Trafik Hizmetleri Başkanlığı koordinesinde illerimizin trafik birimlerinde 350 bin 383 sürücü ile 618 bin 537 yayaya trafik güvenliği eğitimleri verilmiştir."
Yanıtta ayrıca Trafik Kazalarını Önleme Planı kapsamında araç sürücülerini bilgilendirmek amacıyla "Yaşam İçin Kısa Bir Mola" sloganıyla "Yaşam Tüneli" adı altında 32 ilde seyyar kapalı eğitim alanları oluşturulduğu da bildirildi.
"Kapsamlı eğitim programıyla aşılabilir"
CHP'li Gürer, yaptığı değerlendirmede, Türkiye'de trafik sorunlarının aşılmasının, ilkokuldan başlayarak sorunun kapsamlı bir eğitim programıyla ele alınması ile mümkün olabileceğini bildirdi.
Kuralsızlığın çok yönlü nedenleri bulunduğunu ancak bunların başında eğitimin geldiğine işaret eden Gürer, "Ceza artıyor ama sonuç değişmiyor. Kazalarda canlar gidiyor. Gerekçesi ne olursa olsun trafik kuralına uyma becerisini her sürücü göstermeli. Verilen cezalar ile sonuç alınması mümkün değil, bu zamana kadar bu yöntem çok denendi ama sonuç hüsran. Okullarda trafik ders saatlerinin artırılması için kanun teklifi de verdim. Bu konuyu defalarca gündeme getirdim. Bu sorunu eğitimle çözmek tek çare." diye konuştu.
Öte yandan, "Emniyet kemeri bulundurulması zorunlu araçlarda emniyet kemeri bulundurmamak veya kullanmamak" kuralını ihlal eden sürücülere bu yıl için 108 TL para cezası uygulanıyor.
(Dunya)
1 Kasım 2018 Perşembe
ÖTV indirimi en çok o modelleri etkiledi
Sektörde canlılığı artırması beklenen yeni ÖTV oranları, otomobil fiyatlarını da 20 bin liraya kadar aşağı çekti
Hazine ve Maliye Bakanı Berat Albayrak'ın dün gerçekleşen Vergi Denetim Toplantısı'nda duyurduğu Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) oranlarındaki değişiklikler, Resmi Gazete'de yayınlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre, 1.6 litre hacminin altında kalan motorlu taşıtlara uygulanan ÖTV oranları 15 puan aşağı çekildi. Yapılan düzenleme ile motor silindir hacmi 1600 cc'yi ve ÖTV matrahı 70 bin lirayı geçmeyen modellerin ÖTV oranı yüzden 45'ten yüzde 30'a düştü.
Habertürk'ten Yiğitcan Yıldız'ın haberine göre, 1.6 litre motor hacminin altında olup matrahı 70 bin ile 120 bin TL arasında kalan modellerin de yeni ÖTV oranı yüzde 35 olarak belirlendi. Motor hacmi 1.6 litre altında kalan fakat matrahı 120 bin lirayı aşan ve motor hacmi 1.6 litre üstündeki modeller için ise herhangi bir ÖTV düzenlenmesi yapılmadı.
PAZARIN YÜZDE 96'SINI KAPSIYOR
Yapılan düzenlemelerin sektör açısından önemi büyük. Zira, yılbaşından bu yana kur artışlarının yarattığı olumsuz tablonun en çok hissedildiği sektörlerden biri otomobil sektörü olmuştu. Öyle ki, Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) verilerine göre, 9 aylık dönemde pazar yüzde 26, Eylül ayında ise yüzde 68 oranında daraldı. ÖTV oranlarının 15 puan indirildiği 1.6 litre altı otomobillerin toplam satışların yüzde 95.89'unu oluşturduğu göz önüne alındığında, yapılan düzenlemenin sektör açısından önemi net bir şekilde anlaşılıyor. Son 2 ay içinde ikinci kez yapılan ÖTV düzenlemesinin, otomobil fiyatlarına nasıl yansıyacağına ise gelin birlikte bakalım.
EN ÇOK KOMPAKT PREMİUMLARA YARADI
ÖTV oranlarında değişikliğe gidilmesinin ardından, birçok marka resmi sitesinden fiyatlarını güncellemek üzere kaldırdı. Fiyatlarına ulaşabildiğimiz modelleri incelediğimizde, ÖTV indiriminin 20 bin liradan fazla indirimleri gündeme getireceği görülüyor.
Yaptığımız araştırmaya göre, bu modellerin başında Mercedes B serisi geliyor. Hali hazırda 209 bin 300 liradan başlayan fiyat etiketiyle satılan B serisi'nde, ÖTV oranının yüzde 35'e inmesiyle birlikte 21 bin TL indirim söz konusu. Bir başka premium marka olan
Bmw'nin kompakt modeli 118i'de , ÖTV oranının değişmesiyle birlikte 20 bin 500 TL kadar indirim olacağı anlaşılıyor. Aynı şekilde, Jeep'in en küçük SUV'u Renegade'in de fiyatında da değişen ÖTV oranına bağlı olarak yaklaşık 18 bin liralık düşüş görülüyor. Bu noktada, ÖTV indiriminin en çok premium markaların kompakt modellerinin fiyatlarına yansıdığı söylenebilir.
ORTALAMA 14 BİN LİRALIK İNDİRİM VAR
Diğer markalara bakıldığında da, ÖTV kaynaklı indirimlerin azımsanmayacak düzeyde olduğu görülüyor. Örneğin Volkswagen'in Passat modelinde 17 bin lirayı aşan indirim söz konusu. Mini Cooper, Kia Cerato, Opel Astra ve Subaru XV gibi farklı klasmandaki modellerde de yine 17 bin lira seviyelerinde fiyat düşüşleri görülüyor. İncelediğimiz tüm modellerdeki ortalama fiyat indirimi ise 14 bin lirayı aşıyor.
HİBRİTLERİN DE ÖTV'Sİ DEĞİŞTİ
Hibrit otomobillerin ÖTV oranlarında da indirime gidildi. Matrahi 85 bin lirayı aşmayan hibritlerde ÖTV yüzde 30, 135 bin lirayı aşmayanlarda ise yüzde 35 olarak uygulanacak.