30 Aralık 2020 Çarşamba

Köprü ücretlerine zam hazırlığı

 Özel sektörün işlettiği Yavuz Sultan Selim ve Osmangazi köprüleri ile otoyol geçiş ücretleri, dolar kuru üzerinden hesaplanacak ve artırılacak.

Kamuoyunda “mega” olarak adlandırılan Yavuz Sultan Selim- Kuzey Çevre Otoyolu, Osmangazi Köprüsü ve Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu, Avrasya Tüneli gibi bazı projeler, yap-işlet-devret (YİD) modeliyle inşa edildi. Devlet, bu projeleri üstlenen işletmelere, araç geçiş garantisi verdi. Araç geçişleri, garanti sınırının altında kalması halinde aradaki farkı devlet ödüyor.


GEÇİŞ ÜCRETLERİNDE ARTIŞ


Özel sektörün işlettiği Yavuz Sultan Selim ve Osmangazi köprüleri ile otoyol geçiş ücretleri, sözleşme gereğince belli aralıklarla (yılda 2 kez, Ocak ve Temmuz aylarında) yenileniyor. Yeni geçiş ücretleri belirlenirken, dolar kurunun düzeyi önemli bir parametre olarak öne çıkıyor. Kur artışı, geçiş ücretlerine doğrudan yansıyor.


Habertürk’ten Olcay Aydilek'in güvenilir kaynaklardan aldığı bilgiye göre söz konusu projelerde yeni geçiş ücretleriyle ilgili bir çalışma yürütülüyor.


Peki, yeni tarifeler nasıl hesaplanacak? Kaynaklar, Ocak ayının 2'nci günü için Merkez Bankası tarafından belirlenen ABD Doları alış kuru ve ABD’deki tüketici enflasyonunun tayin edici önemli iki öğe olduğunu belirterek, bu veriler ışığında hesaplamanın yapıldığını söyledi. Bu doğrultuda hesaplamalar sonuçlandırılacak. Olası zamlı geçiş ücretlerinin Ankara’nın “olur” vermesi durumunda hafta sonu uygulamaya girmesi bekleniyor.


AVRASYA TÜNELİ


Avrasya Tüneli’nde, yeni tarifelerin 1 Şubat’ta uygulamaya girmesi bekleniyor. Söz konusu projede, geçiş ücretleri hesaplama yöntemi şöyle:


- ARAÇ GEÇİŞ ÜCRETİ: 4.5 dolar düzeyinde bulunuyor. 4 dolar olarak öngörülen tutar, projede gündeme gelen bazı maliyetler nedeniyle bir miktar arttı.


- ABD ENFLASYONU: ABD enflasyon artışı, belli bir dönemdeki birikimli artış (Son 9-10 yıl alınıyor) hesaplamaya dahil ediliyor.


- DOLAR KURU: 2 Ocak 2020’de Merkez Bankası’nın ilan edeceği dolar kuru alınacak.


- KDV: Bunlara ek olarak yüzde 8 KDV de geçiş ücretlerine eklenecek. 

(Habertürk)


E-scooter’a iki kişi binen ceza ödeyecek

 Elektrikli scooter’ları da kapsayan düzenleme yürürlüğe girdi.15 yaşın altındakiler, karayollarında bisiklet ve scooter kullanamayacak. Sürücüler, dönüş sırasında bisiklet ve scooterlara yol vermek zorunda olacak. Scooter’a iki kişi binen ceza ödeyecek.

Türkiye Çevre Ajansı'nın Kurulması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi.

Otomobillerden kaynaklanan emisyonların azaltılması amacıyla bisikletli ulaşımın yaygınlaştırılması hedefiyle kapsamlı düzenlemeler getirildi. Sözcü'de yer alan habere göre, iki tekerli hayata getirilen yenilikler şöyle:

-Karayolları Genel Müdürlüğü, güvenliğinin ve teknik koşulların sağlandığı yerlerde, banketleri bisiklet şeridi olarak işaretleyerek bisiklet ve e-scooter kullanımına uygun hale getirecek.
-Karayollarında bisiklet yol ve şeritlerinde 15 yaşını bitirmiş olanlar elektrikli bisiklet ve e-scooter kullanabilecek.
-Sürücüler, sağa ve sola dönüşlerde, bisiklet yolundaki ve şeridindeki bisiklet ve e-scooter kullananlara ilk geçiş hakkını vermek zorunda olacak.
-Ayrı bisiklet yolu veya şeridi varsa e-scooter’lar taşıt yolunda, motorlu bisikletler ise bisiklet yolunda sürülemeyecek.
-İki elle sürülmesi zorunlu olacak e-scooter’larda sırtta taşınabilen kişisel eşya dışında yük ve yolcu taşınamayacak.
-E-scooter’lar, otoyol, şehirlerarası karayolları ve azami hız sınırı saatte 50 kilometre üzerinde olan kara yollarında kullanılamayacak.
-Yayalar bisiklet trafiğine engel olmamak şartıyla veya yaya yolu bulunmayan yerlerde bisiklet şeridini kullanabilecek.
-Belediyeler bir e-scooter’dan günlük 16 kuruş işgal harcı alacak.
-Büyükşehir belediyelerine bisiklet ve e-scooter’ların yol, şerit, park ve şarj istasyonlarını yapma görevi verilecek.
-İlçe belediyeleri ise bölge otoparkı, kapalı ve açık otoparklar yapma, işletme ve bunlara ruhsat verme görevine sahip olacak.
-Bölge otoparkı yapma yetkisi ilçe belediyelerine verildiğinden, imar mevzuatı uyarınca gelirlerin büyükşehir belediyesine aktarılması uygulaması sona erdi.

26 Aralık 2020 Cumartesi

Trafik cezaları e-posta hesaplarına gelecek

 Araç tescil plakalarına düzenlenen trafik idari para cezası karar tutanakları, araç sahiplerinin Hazine ve Maliye Bakanlığı sistemine kayıtlı e-posta hesaplarına gönderilecek

"Trafik İdari Para Cezası Karar Tutanaklarının Düzenlenmesinde, Tahsilinde ve Takibinde Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik" Resmi Gazete'de yayımlandı.

Buna göre, araç tescil plakalarına düzenlenen trafik idari para cezası karar tutanakları, Hazine ve Maliye Bakanlığının teknik altyapısı üzerinden araç sahiplerinin sisteme kayıtlı e-posta hesaplarına gönderilecek.

Elektronik tebligat almak isteyen ancak Hazine ve Maliye Bakanlığında kayıtlı 
uygun e-posta adresi bulunmayan araç sahipleri, Gelir İdaresi Başkanlığının ilgili birimlerine bizzat başvurarak ya da "www.gib.gov.tr" internet sitesinden kayıt oluşturabilecek.

Ayrıca trafik kural ihlali yaptığı tespit edilen aracın, ihlal tarihinde kiralık olduğu Kiralık Araç Bildirim Sisteminden anlaşılması halinde, trafik idari para cezası karar tutanağı kiralayan adına düzenlenerek tebliğ edilecek.

25 Aralık 2020 Cuma

İçişleri Bakanlığından VALE düzenlemesi

 VALE rezaletine son verildi. Önüne gelen VALE olamayacak. Aracın teslim alınmasından iade edilene kadar geçe sürede Hasar, Trafik Cezası veya Çekilmesi halince tüm masraflar İşletmeye ait olacak. İşletmeler Sigorta Poliçelerine Vale hizmetinden kaynaklanan hasarları da ekletecek.

İçişleri Bakanlığı ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı şikayetlere neden olan İşletmelerdeki VALE uygulamasına standart getirildi. 25.12.2020 tarihinde 31345 sayılı Resmi Gazetede “İŞLETMELER VE İŞYERLERİNİN ARAÇ PARK HİZMETLERİNİN (VALE) YÜRÜTÜLMESİNE İLİŞKİN YÖNETMELİK” olarak yayınlandı ve 07.01.2021 yürürlüğe girecek.


a) Araç teslim fişi: Aracın vale görevlisine teslimi anında vale görevlisi tarafından doldurulan, bir nüshası vale görevlisinde, kopya nüshası ise sürücüde kalacak olan, üzerinde işletmenin adı, sürücünün adı soyadı, aracın plakası, düzenlendiği tarih, saat ve teslim alan görevlinin adı soyadı ile telefon numarası ve araç kilometresinin yazılı olduğu dipkoçanlı otokopili belgeyi veya şirket tarafından hazırlanan bu bentteki şartları sağlayacak elektronik uygulamayı,


b) Mesleki Yeterlilik Belgesi: Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarının düzenlediği Vale Görevlisi (Seviye 3) MYK Mesleki Yeterlilik Belgesini,


c) Otopark: Birim park alanı ölçüleri otomobillerin park etmesi için düzenlenmiş ve bu ölçülere araç boyları uygunluk gösteren N1, N2, M2 ve G sınıfı araçların da park etmesine imkân veren yol üstünde ya da yol dışında açık veya kapalı olarak düzenlenen alanı,


ç) Vale görevlisi: Vale hizmeti almak isteyen sürücünün aracını park yasağı olmayan alanlara park eden ve istenildiğinde aracı, tekrar araç sürücüsüne teslim eden görevliyi, 


d) Vale hizmet bedeli: Esnaf işletmeleri için 14/2/2008 tarihli ve 26787 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Esnaf ve Sanatkârlarca Üretilen Mal ve Hizmetlerin Fiyat Tarifeleri Hakkında Yönetmeliğin 5 inci maddesine ve tacirler için 15/12/2004 tarihli ve 25671 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tacir ve Sanayiciler Tarafından Üretilen Mal ve Hizmetlerin Azami Fiyat Tarifelerinin Düzenlenmesi Hakkında Yönetmeliğin 5 inci maddesine göre hazırlanan fiyat tarifesini aşmamak üzere vale işletmesi tarafından belirlenen bedeli,


e) Vale hizmeti: Araç sürücüsünün park yasağı olmayan alanlara aracının park edilip istenildiği zaman geri getirildiği hizmeti, 


f) Vale işletmesi: Vale hizmeti vermek amacıyla kurulmuş, yetkili idarece İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre işyeri açma ve çalışma ruhsatı almış, kadrosunda en az tam zamanlı 3 (üç) adet vale görevlisi çalıştıran işletmeleri,


g) Vale noktası: Vale hizmetinin verildiğini gösterir işaretlemelerin olduğu ve vale görevlisinin bulunduğu alanı,


ğ) Yetkili idare: Belediye sınırları ve mücavir alanlar dışı ile mevzuatta münhasıran il özel idaresine yetki verilen hususlarda il özel idaresini; büyükşehir belediyesi sınırları ve mücavir alanlar içinde büyükşehir belediyesinin yetkili olduğu konularda büyükşehir belediyesini, bunların dışında kalan hususlarda büyükşehir ilçe belediyesini; belediye sınırları ve mücavir alanlar içinde belediyeyi ve organize sanayi bölgesi sınırları içinde organize sanayi bölgesi tüzel kişiliğini, ifade eder.


Temek Kurallar


Sürücü, vale hizmeti almaya zorlanamaz.

Vale noktalarında; vale hizmeti almanın zorunlu olmadığını belirtir levha herkesin göreceği şekilde asılır.

Vale hizmeti en fazla 3 (üç) kilometre yarıçap içerisinde karşılanır.

Otopark alanını kayıt altına alacak güvenlik kamerası bulundurulur.

Ücretsiz otopark alanları içerisinde, karayollarında ve halkın kullanımına açık alanlarda vale hizmeti için özel alan ayrılamaz.

Vale hizmet bedeli sürücünün görebileceği şekilde tabelada belirtilir.

Araç içerisinde kıymetli eşya bırakılmamasına ilişkin uyarı yazısı bulundurulur.

Vale/Garaj Sigorta poliçesi ve üçüncü şahıs mali mesuliyet sigorta poliçesi yaptırılır.

Önüne gelen VALE olamayacak, şartlar ağırlaştırıldı


Devletin güvenliğine karşı suçlar, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, hırsızlık, uyuşturucu veya uyarıcı madde; imal ve ticareti, kullanılmasını kolaylaştırmak, kullanmak için satın almak, kabul etmek veya bulundurmak ya da kullanmak, cinsel saldırı suçlarından mahkûm olmamış olmak veya bu suçlardan hakkında kovuşturma bulunmamak.

Son beş yıl içerisinde; bilinçli taksirli olarak ölümlü trafik kazalarına karışmamış olmak, uyuşturucu veya uyarıcı maddeler alarak ya da alkollü olarak araç kullanma ve hız kurallarını ihlal nedeniyle sürücü belgesi birden fazla geri alınmamış olmak veya daimi olarak iptal edilmemiş olmak.

Kullanılacak araç cinsine uygun sınıf sürücü belgesine sahip olmak.

İşletme HASAR, TRAFİK CEZASI ve ÇEKİCİ ÜCRETİNİ ödeyecek


Vale hizmeti veren işletme ve işyerleri söz konusu hizmetlere ilişkin olarak hizmet süresi içinde ortaya çıkan araç hasarlarını, trafik cezalarını ve araç çekme bedellerini tazmin etmek zorundadır.

Vale hizmeti veren işletme ve işyerleri ödenecek olan tazminatları teminat altına almak amacıyla gerekli sigorta poliçelerini yaptırıp bunları hizmet verdikleri işletmeyle yaptıkları resmi hizmet sözleşmesi ekinde sunmak zorundadır. Bu poliçeleri sözleşme ekinde talep etmek, vale hizmeti alan işletmenin sorumluluğundadır.

İşletme, çalıştırdığı vale görevlisinin yetkili idarece kendileri için belirlenen alanlar dışındaki alanlara araç park etmemesini sağlamak zorundadır.


24 Aralık 2020 Perşembe

İşte merakla beklenen elektrikli skuter yasası

 Elektrikli skuterlerle ilgili düzenlemeler TBMM Genel Kurulu'nda yasalaştı. E-skuterler, otoyol, şehirlerarası kara yolları ve azami hız sınırı saatte 50 kilometre üzerinde olan kara yollarında kullanılamayacak

TBMM Genel Kurulu'nda kabul edilen yasal düzenlemeler arasında elektrikli skuter yasası da var. 

Kanunla, büyükşehir belediyelerine bisiklet ve e-skuterlerin yol, şerit, park ve şarj istasyonlarını yapma görevi verilecek. İlçe belediyeleri ise bölge otoparkı, kapalı ve açık otoparklar yapma, işletme ve bunlara ruhsat verme görevine sahip olacak.

Ulaşımdan kaynaklanan emisyonların azaltılması amacıyla bisikletli ulaşımın yaygınlaştırılması için hazırlanacak ulaşım ana planlarında bisikletli ulaşıma yer verilmesi veya bisikletli ulaşım ana planının hazırlanması esas olacak.

Belediye Gelirleri Kanunu'nda değişiklik yapılarak güvenli, sağlıklı ve çevreci ulaşım araçlarından biri olan elektrikli skuterlerin teşvik edilmesi ve kullanımının yaygınlaştırılması için paylaşımlı elektrikli skuterlerden alınacak işgal harcı bedeli en az tarife üzerinden hesaplanacak. Bu kapsamda belediyelerce bir e-skuterden günlük 16 kuruş işgal harcı alınacak.

E-skuterler, otoyol, şehirlerarası kara yolları ve azami hız sınırı saatte 50 kilometre üzerinde olan kara yollarında kullanılamayacak. Yayalar bisiklet trafiğine engel olmamak şartıyla veya yaya yolu bulunmayan yerlerde bisiklet şeridini kullanabilecek. Elektrikli skuter ve kullanımına ilişkin diğer hususlar İçişleri, Çevre ve Şehircilik ile Ulaştırma ve Altyapı bakanlıkları tarafından müştereken çıkarılan yönetmelikle belirlenecek.

KGM, bisiklet yolu ile gürültü bariyeri yapacak

Kanunla Karayolları Trafik Kanunu'nda değişikliğe gidiliyor. "Bisiklet yolu", bisiklet ve e-skuter sürüşüne ayrılan, taşıt yolu ve yaya alanları ile kesişim noktaları hariç diğer araç ve yaya trafiğine kapalı yol; "e-skuter", hızı en fazla saatte 25 kilometreye ulaşan, tekerlekli, ayak tahtası ve tutamağı olabilen, dikey bir direksiyon mekanizması içerebilen ve ayakta kullanılan taşıtlar, "bisiklet şeridi" ise yol seviyesinde bisiklet ve e-skuter kullanımı için özel olarak belirlenmiş ve yer işaretlemesiyle ayrılmış yol şeklinde tanımlanıyor.

Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM), kara yollarındaki gürültü kirliliği ve bisiklet master planlarını göz önünde bulundurup, Çevre ve Şehircilik Bakanlığının görüşünü de alarak trafik güvenliğinin ve teknik koşulların sağlandığı mevcut yollarda, yeni yapılacak yapım, bakımından sorumlu olduğu karayollarının kenarına, bisiklet yoluyla gürültü bariyeri yapacak. Trafik güvenliğinin ve teknik koşulların sağlandığı yerlerde, banketleri bisiklet şeridi olarak işaretleyerek bisiklet ve e-skuter kullanımına uygun hale getirecek.

Kara yollarındaki bisiklet yol ve şeritlerinde 15 yaşını bitirmiş olanlar elektrikli bisiklet ve e-skuter kullanabilecek. Sürücüler, sağa ve sola dönüşlerde, bisiklet yolundaki ve şeridindeki bisiklet ve e-skuter kullananlara ilk geçiş hakkını vermek zorunda olacak. Ayrı bisiklet yolu veya şeridi varsa e-skuterler taşıt yolunda, motorlu bisikletler ise bisiklet yolunda sürülemeyecek. İki elle sürülmesi zorunlu olacak e-skuterlerde sırtta taşınabilen kişisel eşya harici yük ve yolcu taşınamayacak.

İstinaf Mahkemesi kararı! Uber yeniden faaliyete geçiyor

 İstinaf mahkemesi aldığı karar ile Uber’e Türkiye’de erişim engeli getiren ilk derece mahkemesi kararını hatalı buldu

Geçtiğimiz yıl hem web sitesine hem de uygulamasına erişim engeli getirilen Uber'e istinaf mahkemesinden müjdeli haber geldi.

İstinaf mahkemesi bugün aldığı karar ile Uber’e Türkiye’de erişim engeli getiren ilk derece mahkemesi kararını hatalı buldu. İstinaf mahkemesi kararı bozarak Uber’e erişim engelini kaldırdı. Erişim engelinin kaldırılması ile birlikte Uber, taksi ürünüyle Türkiye genelinde faaliyet göstermeye devam edebilecek.

TÜRKİYE'DE FAALİYETE GEÇECEK

Temasa geçilen Uber Global sözcüsü “Türkiye’ye inanıyoruz ve bağlıyız. İstinaf mahkemesi Uber Taksi ile faaliyetlerimizi sürdürmeye devam edebileceğimizi teyit ettiği için mutluyuz. Uygulamamızı İstanbul'daki tüm yolcu ve sarı taksi şoförlerine sunmaya devam edeceğiz.” dedi.

Uber, İstanbul’da hizmet vermeye başladığı 2014 yılından itibaren, İstanbullular için popüler bir güvenli ulaşım seçeneği haline gelmiş ve Türkiye’de 4,5 milyondan fazla kişi tarafından indirilmiş ve kullanılmıştı. Erişim engelinin kalkması ile, Uber uygulamasında UberTaksi hizmeti sunulabilecek. Uber uygulaması İstanbul’da 14 bin 500 taksi sürücüsü tarafından hali hazırda kullanılmıştı. Taksiciler dışında VIP olarak tanımlanan araçlarla taşımacılık yapanlar da olmuştu

NE OLMUŞTU?

Uber'e ilişkin olarak taksici dernekleri ve birlikleri dava açmış ve sonucunda Uber'in Türkiye'deki tüm faaliyetleri sonlandırılmış, web sitesi ve uygulamalarına da erişim engeli gelmişti. Taksicilerin de Uber kullanmasına rağmen korsan faaliyet olarak belirlenen Uber, Türkiye'de yasaklanmıştı. Ticari taksilerin de yolcu bulmak için kullandığı Uber 2010 yılından bu yana hizmet gösteriyor ve toplamda 15 milyardan fazla yolculuğa erişti. Uber, 66 ülkede 700'den fazla şehirde günde 19 milyon yolculuk yapılmasına imkan sağlıyor.

23 Aralık 2020 Çarşamba

Apple araç üretirse, Tesla hisseleri çöker!

 Apple kendi kendini şarj edecek elektrikli araç üretimi kararı alması, sektörde büyük heyecana neten olu. Yatırım bankası Morgan Stanley ise farklı bir noktaya dikkat çekti.

ABD'nin teknoloji devi Apple'ın otomotiv sektörüne göreceği yönündeki açıklamalar sektörde büyük yankı buldu. Bu açıklama en fazla da zamanında şirketini Apple satmak için çok uğraşan Tesla yöneticilerini heyecanlandırdı. Morgan Stanley analistlerine göre, Apple Inc.'in kendi sürücüsüz, elektrikli arabalarını yapma kararı, Tesla hisseleri için 'yeni bir ayı piyasası vakası baskısı' yaratıyor.

Reuters'ın, Apple'ın otonom teknolojisinde ilerleme sağladığını ve 2024 yılına kadar kendi batarya tasarımını da içerebilecek bir binek araç üretmeyi hedeflediğini bildirmesinin ardındanTesla Inc. hisseleri Salı günü % 5,5'e kadar düştü ve Pazartesi günkü %6,5'lik düşüşe eklendi.

Adam Jonas liderliğindeki analistlerin hazırladığı bir notta, "Apple'ın otomobil piyasasına potansiyel girişi, yatırımcıların bir süredir düşünmek zorunda kaldığı Tesla hissesi için belki de en güvenilir / zorlu ayı vakasını temsil ediyor" dedi.

Jonas, araç pazarına giren iPhone üreticisinin General Motors Co. ve Ford Motor Co. gibi eski otomobil üreticileri için de bir tehdit oluşturabileceğini ifade etti.

22 Aralık 2020 Salı

Hisseleri yükseliyor, elektrikli oto kazanıyor!

 ABD'li elektrikli otomobil üreticisi Tesla’nın hisselerinde bu yıl yaşanan yüzde 730'un üzerinde değer kazancıyla piyasa değeri 658 milyar dolara yükseldi

ABD’li elektrikli otomobil üreticisi Tesla hisselerinin bu yıl yüzde 730’luk yükselişi sonrası, şimdiye kadar büyük araçlara daha fazla ilgi gösteren ABD halkındaki elektrikli araca negatif bakış yavaş yavaş kırılmaya başladı.

Reuters’ın haberine göre, ABD’li otomobil üreticilerinin de elektrikli araç üretime geçtiğimiz yıllara göre daha sıcak baktığı belirtilirken İngiltere ve Japonya gibi büyük ülkeler 2030’lu yıllarda içten yanmalı otomobilleri kaldırmayı planladığını açıkladı.

“ELEKTRİKLİ ARAÇ BATARYASIYLA AKÜ FİYATLARI DENKLEŞECEK”
2020 yılı, General Motors İcra Kurulu Başkanı Mary Barra ve diğer üst düzey endüstri yöneticilerinin ‘Musk’ın Tesla’sını taklit etmeye başladığı yıl’ olarak nitelendiriliyor. Mary Barra, “Elektrikli araç bataryasının maliyetleri yakın bir zamanda içten yanmalı araçların akü fiyatıyla aynı denkliğe ulaşacak” ifadelerini kullanırken, ABD halkının benzinli kamyonet ve SUV’lara olan merakının altı çizildi.

Amerika Birleşik Devletleri'nde en çok satan araçlar büyük ve petrol ürünleriyle çalışan kamyonetler olarak bilinirken aracı kurum Bernstein’ın yayınladığı raporda ise, ülkedeki en iyi elektrikli araç ve batarya üreticilerinin 2023'e kadar maliyetlerini içten yanmalı araç aküsünün maliyetiyle neredeyse aynı seviyeye taşıyabileceği açıklandı.

S&P 500 ENDEKSİNDE İŞLEM GÖRMEYE BAŞLIYOR
Öte yandan Elon Musk’ın CEO’su olduğu elektrikli otomobil üreticisi Tesla, tarihin en büyük yeni üyesi olarak S&P 500 Endeksi'ne katılıyor. Tesla hisseleri bugün itibarıyla S&P 500 Endeksi içerisinde işlem görmeye başlayacak. S&P 500 Endeksi'ndeki ağırlığı yüzde 1,69 ile beşinci sırada gelecek olan Tesla, Alphabet'in iki hisse sınıfı tek sayıldığında endekste değeri en yüksek altıncı şirket olacak.

HİSSE BAŞINA 695 DOLAR
S&P 500 Endeksi'ni eşik değer olarak kabul eden yatırımcıların, endekse dahil olması öncesinde Tesla hisselerine yönelmesiyle birlikte Cuma günü yüzde 6'ya yakın bir yükseliş yaşandı. Tesla, hisse başına 695 dolar ile tüm zamanların zirvesinden kapattı.

Pazartesi günkü açılışta serbest dolaşımdaki paylara göre S&P 500 Endeksi'nde ağırlık sıralaması en yüksek ilk 10 şirket, Apple (yüzde 4.67), Microsoft (yüzde 5.29), Amazon (yüzde 4.37), Facebook yüzde (2.13), Tesla (yüzde 1.69), Alphabet A (yüzde 1.66), Alphabet C (yüzde 1.61), Berkshire Hathaway B (yüzde 1.39), Johnson & Johnson (yüzde 1.30) ve JPMorgan & Chase (yüzde 1.16) şeklinde olacak.

19 Aralık 2020 Cumartesi

Ford Otosan dev yatırıma hazırlanıyor

 Ali Koç, " Ford Otosan ile Türk özel sektörünün en büyük yatırımlarından birini yapacağız. 21 milyar lirayı aşacak, 10 yıl sürecek bu yatırım ile ihracatımız iki katına çıkacak, 18 bin yeni istihdam yaratacağız" dedi

Amerikan Şirketler Derneği tarafından Türkiye – ABD ekonomik ilişkilerinin gelişmesine katkıda bulunan şirketlerin ödüllendirilmesi amacıyla düzenlenen "I AmChamPion" töreninde, Ford Otosan "Yerel Ortakları ile Türkiye'nin Öz Yeterliliğine Katkı" ve "Türkiye'de En Yüksek Etkiye Sahip Bölgesel Merkez" ödüllerinin sahibi oldu.

Törende konuşan Koç Holding Yönetim Kurulu Başkan Vekili ve Ford Otosan Yönetim Kurulu Başkanı Ali Y. Koç, "Türkiye'nin ilk ve tek entegre elektrikli araç üretim tesisi olma hedefimiz doğrultusunda Ülkemizin ilk batarya montaj fabrikasını kurmak için de çalışmalara başladığımızı duyurmuştuk. Ayrıca geçtiğimiz günlerde Ford Otosan ile Türk özel sektörünün en büyük yatırımlarından birini yapacağımızı da açıkladık. Bu yatırım 21 milyar lirayı aşacak, 10 yıl sürecek. Elektrikli ve bağlantılı yeni nesil ticari araç projelerini hayata geçireceğiz. " dedi.

2026'dan sonra tam kapasite olacak tesiste Avrupa'da büyüyen ticari araç pazarındaki talebi karşılamak için kapasite 650 bin adete çıkacak. Ali Y. Koç, "650 bin araçlık kapasitenin yüzde 90'ından fazlasının ihraç edilmesi yönünde planlarımızı yapıyoruz. Bu sayede ihracatımızı da bugünkü halinin inşallah 2 katına çıkaracağız. Bu yatırım kapsamında Ford Otosan'da direk olarak 3 bin kişilik yeni istihdam yaratılacak. Yan sanayide de yaklaşık 15 bin kişilik bir istihdam yaratacağını öngörüyoruz. Yani aşağı yukarı bu yatırım neticesinde Türk otomotiv sektöründe 18 bin kişilik yeni istihdam imkânı yaratılmış olacak." şeklinde konuştu.

Ali Y. Koç, Koç Topluluğu ve Ford arasında, neredeyse bir asırlık ortaklık ilişkisi bulunduğuna dikkat çekti.
Ford Otosan'ın gelişiminde Ford Motor Company'nin Türkiye'ye olan uzun vadeli inancının da altını çizen Ali Y. Koç,"1997 yılında joint venture'ı başlattığımızda şirketimizde 3 bin 400 kişi çalışıyordu. Bu çalışan sayımız bugüne geldiğimizde 12 bine ulaşmış vaziyettedir. O zaman 43 bin adet araç üretiyorduk. Bugün bu rakam 370 bine ulaştı." dedi.

850 milyon dolarlık 7 milyar dolara çıktığını kaydeden Koç, ihracattaki yükselişe vurgu yaparak "O dönemin Ford Otosan'ı, hatta o dönemin Otosan'ı diyelim daha Ford konmamıştı başına; sadece 667 adet araç ihraç ediyordu. Bugün ise bu rakam 335 bin adete ulaştı. O dönemde 16 milyon dolar olan ihracat rakamımız bugün neredeyse 6 milyar dolara geldi." ifadelerini kullandı.

TOBFED Akademi kuruluyor

 Türkiye Otomotiv Bakım Dernekleri Federasyonu (TOBFED), TOBFED Akademi’yi hayata geçireceğini açıklad hayata geçiremeye hazırlanıyor

Türkiye Otomotiv Bakım Dernekleri Federasyonu (TOBFED), otomotiv sektöründe nitelikli personel ihtiyacına cevap verecek ‘TOBFED Akademi’yi hayata geçireceğini açıkladı.

Türkiye genelinde 6 binden fazla işsiz genci sektörel iş dallarında eğiterek meslek sahibi yapan Türkiye Otomotiv Bakım Dernekleri Federasyonu (TOBFED), otomotiv sektöründe nitelikli personel ihtiyacını karşılamak için ‘TOBFED Akademi’ projesini hayata geçireceğini açıkladı. Mesleki Yeterlilik Kurumu -TÜRKAK akreditasyonları ve sektörün öncü firmalarıyla yaptığı iş birlikleri ile belgelendirme aşamasına geçiyor.

29 yıldır otomotiv sektörüne “Üretici Standardında Onarım Eğitimleri” veren BAKIRCI Otomotiv ile imzalanan protokolde, proje kapsamında verilecek eğitimlerin ve belgelendirme hizmetlerinin kapsamı genişletildiği bildirildi.
İş birliği yapılan şirketin kurucu ortakları Cihat Bakırcı ve Mehmet Karakoç arasında imzalanan protokolün içeriği ile ilgili bilgi veren TOBFED Genel Başkanı Serkan Bakırtaş, “Mekanik Teknisyeni, Elektromekanik Teknisyeni, Elektrik Teknisyeni, Ön Düzen Teknisyeni, Elektrikli Araç Teknisyeni, Mini Onarım ve Hafif Hasar Onarım Teknisyeni, Orta ve Ağır Hasar Onarım Teknisyeni ve Boya Teknisyeni alanlarında eğitimler ve sertifikasyon çalışmaları yapılacak” dedi.

Farklı alanlarda da eğitim vereceğini belirten Bakırtaş, sözlerine şöyle devam etti:

“Bu eğitimlerin yanı sıra Oto Ekspertiz Eleman, Folyo Uygulamacısı, Araç Bakım ve Koruma Görevlisi, Lastik Bakım Onarımcısı, Araç Temizlik Görevlisi , Otopark Görevlisi,  Vale Görevlisi ve Motosiklet Teknisyeni alanlarında da eğitim ve belgelendirme yapılacak.”

18 Aralık 2020 Cuma

Yaris üretimi 4 milyon adede ulaştı

 Toyota'nın Fransa'daki fabrikası, 4 milyonuncu Yaris üretimini gerçekleştirdi.

Toyota'nın Fransa'daki fabrikası, 4 milyonuncu Yaris üretimini gerçekleştirdi.Toyota açıklamasına göre, 4 milyonuncu model kırmızı ve siyah bi-tone renkler ile dördüncü nesil hibrit motor sistemine sahip. Bu otomobilde aynı zamanda segmentinin lider aktif ve pasif güvenlik özellikleri standart olarak bulunuyor.

1999'da tanıtılan 2000 senesinde Yılın Otomobili seçilen Yaris, Toyota için satış ve marka profilini yükseltme açısından büyük bir başarı hikayesine dönüştü. Her geçen yıl satışlarını artıran Yaris'in, 2019'da üçüncü jenerasyonu, Avrupa'da 224 bin civarında satış elde ederek Toyota'nın Avrupa satışlarının yüzde 22'sini temsil etti ve segmentinde ise yüzde 8 pay aldı.Avrupa'da üretilen dört milyonuncu Yaris ise dördüncü nesil model oldu. Dördüncü nesil Toyota Hibrit Sistemiyle donatılan ve 116 HP güç üreten Yaris, 3.7 lt/100 km ve 85 g/km CO2 emisyonu ile segmentinin en düşük tüketimi ile CO2 emisyonunu sunuyor.Yaris, DNA'sı korunarak geliştirilen güvenlik donanımları ile segmentinin en güvenli aracı oldu. Avrupa'da B segmentinde sınıfında bir ilk olarak ön orta hava yastığının adapte edilmesiyle birlikte 2020 SAFETYBEST ödülünün de sahibi olan Yaris, en son versiyon Toyota Safety Sense ile donatıldı.


8 Aralık 2020 Salı

Enerjisa, İsveç'e de istasyon kuracak

 Enerjisa'nın çoğunluk hisselerine sahip olduğu Eşarj, İsveç’e şarj istasyonu kuruyor

Enerjisa Enerji’nin (#ENJSA) 2018 yılından beri çoğunluk hisselerine sahip olduğu Türkiye’nin lider elektrikli şarj istasyonu ağı olan Eşarj, Türkiye’den sonra İsveç’te de şarj istasyonu kuruyor. Temsa’nın ürettiği elektrikli otobüslerin İsveç’e ihraç edilmesiyle birlikte trafiğe çıkan otobüslerin şarjlanmaları Eşarj istasyonları sayesinde olacak. Böylece Eşarj bölgesel bir oyuncu olma yolunda ilk adımını attı.

Türkiye’nin lider elektrik dağıtım ve perakende satış şirketi Enerjisa Enerji’nin 2018 yılında sürdürülebilir, çevreye duyarlı, doğa dostu ve elektrikli bir gelecek kurma misyonu doğrultusunda çoğunluk hisselerini satın aldığı Eşarj, bölgesel oyuncu olma yolunda ilk adımını attı.

Temsa mühendisleri tarafından geliştirilen ve şirketin Adana’daki tesislerinde üreterek İsveç’e ihraç ettiği 6 adet MD9 electriCITY elektrikli otobüsün şarjlanmaları Eşarj istasyonları sayesinde gerçekleşecek. İsveç’te de Eşarj istasyonlarının kurulumu ile birlikte Türkiye’nin lider elektrikli araç şarj istasyonu olmasının yanı sıra bölgesel bir oyuncu olmaya yönelik de büyük adımlar atılmış olacak.

Kurulacak istasyonlar ile birlikte bir Türk elektrikli araç şarj istasyonu firmasının da ilk yurtdışı adımı gerçekleşmiş olacak.

Ekosistem İçin Dönüm Noktası

Dünyada toplu taşımanın geleceği elektrikli araçlar odağında şekillenmesinin yanı sıra, ekosistem için büyük bir adım olduğunu belirten Eşarj Yönetim Kurulu Başkanı ve Enerjisa Enerji CEO’su Murat
Pınar, “ Sürdürülebilirlik ve teknolojiyi odağına alan tüm yatırımları önemsiyoruz ve bu noktada Eşarj ile sorumluluk alıyoruz. Küresel enerji trendlerinin merkezinde yer alan konulardan biri olan emobilite çözümlerinin temsilcisi ve Türkiye’deki lider şirketi olan Eşarj ile İsveç’e kurulacak olan şarj istasyonları sayesinde, bölgesel oyuncu olmak adına önemli bir adım atıyoruz. Eşarj olarak 2030 yılına geldiğimizde trafiğe çıkması öngörülen elektrikli araç sayısına da bağlı olarak karbon salınımına 2,5 milyon tonluk katkı verme hedefimiz var. Bu doğrultuda sadece Türk ekosistemi için değil dünya ekosistemine yarar sağlayacak adımların öncüsü olmak ve bu ekosistem içerisinde oyun kurucu şirketler arasında yer almak istiyoruz ’’ dedi.

Sürdürülebilirliğe Ortak Katkı

Sürdürülebilirliği odak noktası haline getirerek enerji ve doğal kaynak kullanımı konusunda doğa dostu teknolojilerin uygulanması ve tasarruf önlemleri ile ilgili çalışmalar yürüten Eşarj ve Temsa, bu proje ile karbon salınımının azaltılmasına uluslararası ölçekte katkı sağlamış olacak.

Otobüslerin trafiğe çıkmasıyla beraber istasyonlar da devreye alınacak ve İsveç'te iki Türk şirketinin organizasyonunda bir proje başlatılmış olacak. Temsa’nın yurtdışına verilen ilk elektrikli otobüslerinin şarjlanma ihtiyacı 6 adet AC 22kVA gücünde çıkışı olan istasyonlar sayesinde gerçekleşecek.

5 Aralık 2020 Cumartesi

Volkswagen’den Türkiye itirafı: Fabrika kurmaktan neden vazgeçtiler?

 Volkswagen CEO'su Herbert Diess, Türkiye’de kurulması planlanan fabrika projesinden vazgeçme nedenlerinden birisinin ülkedeki siyasi durum olduğunu, kendisinin ise fabrika kurmak istediğini itiraf etti.

Alman ekonomi dergisi WirtschaftsWoche’e konuşan CEO Herbert Diess, şirketin iş konseyinin siyasi nedenlerden dolayı Türkiye’de fabrika kurulmasına karşı çıktığını söyledi.

İş konseyinin desteği olmadan fabrika kurma projesini, yönetim kurulunda kabul ettiremeyeceklerini ifade eden ve bu karardan üzüntü duyduğu kaydeden Diess, “Ben orada fabrika açılması taraftarıydım ve hala da öyleyim, Türkiye’de yeni fabrikayı açabilirdik ve orada koşulların düzelmesine katkımız olabilirdi. Türkiye jeo-stratejik açıdan Avrupa’nın vazgeçebileceği bir ülke değil.” dedi.

Alman yönetici, "Ben AB ve Alman hükümeti ile Türkiye konusunda farklı düşünüyorum. Biz Türkiye'yi AB'ye entegre edip, bu ülkedeki gücümüzü artırma konusunda daha iyisini yapabilirdik." ifadesini kullandı.

Pandemiyi bahane etmişti

Volkswagen, temmuz ayında Manisa'ya kurulması planlanan fabrika projesinden vazgeçtiğini açıklamıştı. Şirket açıklamasında 1 milyar euro yatırım ile kurulması planlanan projenin iptal edilmesine "Korona virüs salgını nedeniyle yaşanan talep düşüklüğünü" gerekçe göstermişti.

Markanın Passat ve platform kardeşi Skoda Superb modellerinin üretilmesini de planladığı Manisa fabrikası, daha çok lojistik ve ucuz işgücü nedenleri ile ön plana çıkmıştı.

Manisa'da kurulması planlanan fabrikanın yıllık 300 bin araç üretim kapasitesine sahip olması ve yaklaşık 4 bin kişilik istihdam yaratması öngörülüyordu. 2020 yılı sonunda yapımına başlanması planlanan fabrikanın 2022'de üretime geçmesi bekleniyordu.